Monday, January 5, 2009

Alter Seluar


Semasa pergi ke Dubai baru-baru ni sempat juga beli seluar untuk di pakai ke pejabat. Maklum la nak bawa baju banyak-banyak dari Malaysia nanti excess bagage pula. Lagi pun masa tu tengah sale dapat la se helai dalam QR75 dan saya beli la 4 helai. Memangkan masa di Dubai ari tu hanya sehari jadi tak sempat nak buat alteration. Fikirkan nanti senang nak cari kat Doha aje.

Maklumlah tempat baru, payah juga nak mencari. Akhirnya melalui seorang teman senegeri saya pergila ke kedai jahit berdekatan rumah dia. Kedai jahit ni memang nampak usang macam kedai setinggan aje. Dari gaya tukang jahit tu mereka nampak berasal dari Afganistan atau Pakistan.

Selepas di ukur saya pun bertanya berapa upah sehelai seluar dia kata QR15. Mak ai mahalnya harga seluar pun baru QR75 aje. Saya tawar la minta QR fasal saya dengar kat City Centre tempat shopping complex baru QR10 aje cuma saya tak tau aje kat mana kedainya. So berbalik pada cerita tadi, bila di tawar tak dapat saya pun ambil la balik seluar-seluar saya tadi tu. Dia orang siap tanya gaji awak berapa? QR15 sehelai apa lak sangat.

Tapi saya tak puas hati, dia orang main letak harga sesuka hati dia. Tak de fikir tentang customer la. Rasanya selagi boleh ketuk mereka ketuk. Tu la orang kata kena banyak sabar duduk di sini. Fikir-fikir lebih baik beli mesin jahit dan jahit sendiri aje. Dapat mesin dan selar pun berjahit.

Selepas kehampaan semalam, saya pergi pula tempat yg lain dekat Al Fanna selepas mendapat nasihat dari teman yang dah lama di Doha. Di situ pun dua kali lima. Dah tentu dia orang tu buat tailoring, yang kedai seorang ni kata kata kedai sebelah dan kedai sebelah pula kata kedai yang tadi. Hai tak faham betul dia orang ni. Mungkin mereka ni malas nak buat kerja yang remeh. Akhirnya dengan berkat sedikit doa akhir jumpa la dengan tailor yang sanggup nak buat alteration seluar tu tapi dia ambil masa lama sikit dan cajnya hanya QR10. OK la kira reasonable. Tapi kalau kat Malaysia itu free. Anyway itu la gara-gara nak alter seluar. so kalau nak beli selauar kat sini make sure kedai tu buat alteration terus tak payah susah-susah mencari kedai alter dan menghadapi mereka yang berkerenah tu... Ini la sedikit coretan Doha.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
free counters

World Time


All right reserved © 2007. All materials presented belong to Mohamadj at www.mohamadj.com. Any materials can be reproduced with permission without changing the original content and has to be credited. Other material not stated belong to Mohamadj belongs to its owner.

Copyright © 2009 www.mohamadj.com