Friday, June 26, 2009

Kisah Tentang Kehilangan Orang Yang Tersayang

Baru-baru ini saya bersembang dengan kawan lama yang baru berjumpa setelah lebih 20 tahun. Maklumlah dah lama tak jumpa dan tak bersembang... Tapi perjumpaan kali ni pun hanya sekadar di Alam Cyber. Alhamdulillah dengan berkat teknologi terkini dapat kami memunafaatkan dan menjalin kembali silatur rahim yang telah sekian lama terputus.

Kami jumpa bercerita dan kisah lalu maupun kisah semasa dan saya menyarankan beliau untuk menonton video hari bapa saya. Bercakap tentang bapa; beliau dengan suara yang rendah memberitahu yang beliau adalah anak yatim piatu. Dan saya memberitahu beliau yang saya juga anak yatim...

Saya bertanya apakah sakit ayahnya itu dan berapa umur semasa beliau meninggal. Beliau memberi tahu yang ayahnya meninggal secara tiba mungkin di sebabkan oleh serangan sakit jantung ketika usia 50 han. Rasa usia yang masih mudah telah di panggil menemui illahi.

Beliau menceritakan beliau telah memesan isteri beliau untuk mengejutkan beliau untuk solat subuh bersama. Memang telah menjadi amalan beliau sedari muda mengerjakan amalan malam dengan solat-solat sunat dan zikir ke hadrat illahi. Seperti biasa malam itu beliau telah bangun lebih kurang jam dua pagi, solat tahajuj, berzikir dan berdoa. Selepas berdoa beliau berzikir dengan membaca fahtihah sebanayk 41 kali dan di penghujung zikir tersebut, seorang lelaki dengan pakai serba putih duduk di sini nya dan belum sempat beliau mengucapkan apa-apa lembaga tadi hilang dari pandangan...

Beliau lantas mengejut isteri beliau untuk solat subuh kerana waktu subuh sambil menceritakan kita yang berlaku terhadap dirinya sebentar tadi... Beliau menanya isteri beliau adakan lembaga itu iblis yang hendak menghasut dirinya tapi ungkap isterinya yang solehah; mungkin kedatangan lembaga itu atas niat yang baik. Lalu beliau terus menunaikan solat subuh...

Setelah solat; beliau tiba-tiba terasa sakit dan terus mengungkapkan perkataan Allahhhhhhh hingga habis nyawa di kandung badan di atas pangkuan isterinya....

Adalah lembaga yang datang menziarahnya itu malaikat maut? Kadang-kadang orang yang dekat dengan Allah mereka tau bila akan tiba masa mereka.

Moga Allah mengampunkan segala kesalahan kita dan mengolongkan kita di dalam golongan makhluknya yang akan menduduki syurganya insyallah....

Saya pun bertanya teman saya tadi, apakah amalan-amalan bapa beliau, beliau menceritakan sejak dari muda lagi beliau minat tentang agama hingga pergi mengaji di pondok dan amalan solat malam telah menjadi lazimnya...

Moga allah memberi kita kekuatan untuk melakukan amalan-amalan malam yang di redai. Amin.

Moga yang baik dari kisah ini boleh kita jadikan iktibar hendaknya insyallah.

Death of Farrah Fawcett & Micheal Jackson 26 th June 2009



Today, I heard the news about the death of two of my favourite stars; Farrah and Micheal. Farrah was one of my childhood favourite artiste featured in the Charles Angle while Micheal always fascinated me with his songs and his moves. Well this has now become a memory...





Al Fatihah untuk Mikaeel..

Saturday, June 20, 2009

Father's Song





Happy Father's Day

Nostalgia di UK

Lebih kurang beberapa minggu yang lalu dengan berkat usaha salah seorang teman se Universiti Lia, kami dapat berhubung semula dengan teman-teman masa di Universiti dulu... So bila bercerita kisah-kisah lama macam rasa berada di zaman tu. Ingat lagi masa baru habis buat degree kat Thames Polytechnic, saya ajak teman-teman makan kat umah sebelum dia orang pulang ke Malaysia. Inilah dia kenangan di 30 Chaucer Road, London.



Friday, June 19, 2009

Wawa in Doha Part 2

Aksi-aksi Wawa masa di Doha... Melepaskan rindu dengan Daddy.. Thank you..



















Sunday, June 14, 2009

Happy Father's Day

Hai tak de sesiapa nak wish ke? Hanya dapat wish dari Ramlan begini bunyinya:

Malay-Ayah / Abah
Tamil- Appa
Mandarin - FU qing
Afrikaans - Vader
Bangla - Abba
Croatian - Otac
Dutch - Vader
French - Pappie
Hindi - Pita Ji
Irish - Athair
Nepali - Buwa
Pliosh - Tata
Romanian - Tata
Russian - Papa
Tagalog - Tatay
Arab- Abi
Thai - Phor
English - Daddy

Whatever you call it Happy Father's Day

Donation for Mosque in Bosnia



Ustaz Wan Sohor is a lecture in International Islamic University in Kuala Lumpur and he is also a freelance islamic teachings. I enjoyed his fortnightly morning teaching aired on Malaysia radio about the Life of Phrophets. He has also initiated the donation to build a mosque in Bosnia where it is the hometown of his wife. Whoever wish to make donation sned your donation to him personnaly or bank in to his account. More detail about the mosque, please visit the website www.dermamasjid.blogspot.com

Start investing for our other life...

Friday, June 5, 2009

Wawa di Doha

Cuti sekolah kali ni Wawa berkesempatan ke Doha, tapi tak sempat nak ke mana pun walau seminggu dah kat sini baru semalam sempat bawa dia ke Villagio. Itu pun fasal nak pegi ambil spec.. So sempatlah nak berposing kat Lamborgini, dgn Hulk dan Ironman. Itu aje yang sempat.. Maklum lah dah kerja










Wawa pun sempat dapat kawan baru kat sini Sara nama dia. Hai baru ceria tengok bila Sara datang rumah dan bermain toys bersama-sama.. Kalau tak asyik tengok Tom and Jerry aje dari pagi sampai malam...






Dan tak ketinggalan pergi swimming kat apartment di bawah.... itu pun Wawa swimming dengan makchik minah salleh.. ok la itu la serba sedikit cite Wawa di Doha

Wednesday, June 3, 2009

TImes are Hard Now


I have been transfered to the site now because the three projects I was handling got suspended. Our company had to resuffle staff in order to maintain us. To me there is always a blessing. I got to be associated to one of the landmark building in Doha. It is about 52 storey building with estimated builtup of 117,000 sq metres and supposed to complete within the next few months. I hope this will give me another high rise experience here in Doha.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

World Time


All right reserved © 2007. All materials presented belong to Mohamadj at www.mohamadj.com. Any materials can be reproduced with permission without changing the original content and has to be credited. Other material not stated belong to Mohamadj belongs to its owner.

Copyright © 2009 www.mohamadj.com