Thursday, January 17, 2008

Soal Mencari Jodoh

I had some conversation with one of my friend semalam. Dan entah macam mana timbul la soal kawin. Dia kata saya belum kawin lagi dan tengah mencari dan dia bertanya apa pandangan abg.

Ok... Bagi I, kita kena la bersedia physically dan mentally bila nak kawin. Jangan kerana usia dah meningkat dan org lain dah kawin kita nak kawin. Atau kita di paksa kawin terus kita kawin. It didn't work that way. Saya pun kawin early thirties jadi lewat gak mungkin ade some regrets tapi overall saya puas hati dengan keputusan sendiri. Because I have set my priorty right kena stabil diri dulu baru la nak bagi makan anak org.

Yang penting calon kita tu mestilah yg sesuai dan memahami kita fasal kita nak tinggal dengan dia kalau boleh hingga ke akhir hayat kita. Keserasian tu penting.

Dalam islam pun dah ade garis panduan utk memilih calon, cari yang cantik, berharta atau beragama dan yang sebaik2 yang beragama.

Nobody is perfect. Kita mungkin nak cari yg perfect tapi diri kita pun tak perfect jadi cari la yang close to your criteria. Bagi I yang penting baik budi perkerti. Kalau boleh carilah calon isteri yang "be herslef" dan tidak mempunyai character yang berpura-pura depan kita lain dan di belakang kita lain. Itu penting. Kita kena belajar hati budi dia. Kadang-kadang cuba test kesabaran dia dan kamu lihat samada dia boleh tahan tak bila kamu marah atau dia sama-sama melenting. Itu penting kerana hidup berumah tangga kadang kala ade perselisihan... jadi kenala cari jalan penyelesaian yang terbaik.

Sebaik-baik nya tau minat masing-masing agar banyak perkara boleh di buat bersama. A journey insyallah sampai ke akhirat....Kerana kalau boleh kita nak bersama bukan hanya di dunia tapi juga di akhirat...

So jika telah berjaya mencari yang serasi... Buatlah solat istikarah untuk mendapat restu allah dan insyallah allah akan dorongkan mana yang terbaik dan mudahkan jika allah merestuinya.

So selamat mencuba. Itu la resepi yang saya gunakan untuk diri saya. Dan lagi satu kalau boleh cari la isteri yang lebih muda kerana kadang kala yang muda ni lebih menghormati kita sebagai suami. Itu bagi saya la dan pengalaman saya. I may be wrong.

Adakah anda ingin berkongsi pengalaman anda tentang soal mencari jodoh ni atau jika ade sesiapa yang nak nasihat percuma silala jangan malu dan segan. Pahala tau menolong org membina mesjid.


Powered by ScribeFire.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
free counters

World Time


All right reserved © 2007. All materials presented belong to Mohamadj at www.mohamadj.com. Any materials can be reproduced with permission without changing the original content and has to be credited. Other material not stated belong to Mohamadj belongs to its owner.

Copyright © 2009 www.mohamadj.com