Monday, February 16, 2009

Ayam

Hari ni nak cerita fasal Ayam.. Saksikanlah ayam-ayam yang berposing....


























Ayam...Ianya mengenangkan zaman saya masa kanak-kanak dulu dimana arwah abah saya ada membela ayam di belakang rumah. Tapi ayam-ayam tu jinak-jinak belaka. Tiap-tiap pagi saya atau adik beradik yang lain memberi makan nasi yg tak habis pada ayam-ayam tu dan kadang-kadang ayam-ayam mencari makanan mereka sendiri. Di keliling rumah. Kadang happy tengok hidup ayam-ayam tu. Bersiar-siar hari-hari dan bila petang pandai pula balik ke kandang.

Yang best tu bila dengar ayam berketuk, mula la kami tersenyum lebar kerana dapat makan telur ayam kampong. Selalunya kami tak ambil semua telur-telur tu kalau ada 8 biji kami ambil 5 dan tinggal kan 3 supaya ayam tu tak hampa bertelur tapi tak dapat anak. Tapi yang paling mengerunkan kalau mak suruh ambil telur ayam tu bila ibu ayam tu ada kat reban. Hmm silap-silap haribulan kena patuk dek ibu ayam tu.

Salah satu saat yang mengembirakan ialah bila ayam-ayam tu menetas dan bagaimana ibu ayam menjaga anak-anak dia. Saya suka kacau fasal suka main-main dengan anak ayam, hmm mula la ibu ayam mengembangkan sayap tanda marah dan menghalau kami tanda marah. Kadang-kadang arwah abah membeli beberapa ekor anak ayam untuk di jadikan anak angkat pada ibu ayam itu. Mula-mula ibu ayam tu kenal mana anak dia dan mana anak angkat dia tapi lama-lama dengan sifat keibuan yang ada pada ibu ayam tu. Dia menerima anak-anak angkat ayam tu dengan hati terbuka hanya selepas sehari mereka dan mesra dan boleh makan bersama dan menganggap anak-anak angkat dia macam anak sendiri.

Kalau tiba masa kenduri, arwah ayah mula la ambil beberapa ekor untuk di sembelih dan saya selalunya di tugaskan untuk memegang kaki ayam tersebut. Hati saya akan berdebar-debar seperti debaran ayam yang nak kena sembelih. Arwah abah mulakan sembelihan dengan membaca bismillah dan mengadap kea rah kiblat. Dan bila dia kata dah aja, saya pun larila lintang pukang kerana selalu ayam itu akan melenting sehingga la nyawa dia habis. Lepas beberapa minit, kami mengambil ayam yang dah di sembelih tu untuk di celur dan di buang bulunya. Dan selalunya mak akan masak ayam masak pedas.. hmmm sedap…

Lepas tammat pengajian di UK, saya bekerja di KL dan teringin gak nak bela ayam, tapi duduk kat KL ni tau-tau aje la takut orang complain so saya hanya bela burung merpati. Itu pun dapat dari kawan yang tak mampu nak bayar hutang dan dia ganti dengan bagi saya sepasang burung. Tapi semasa saya di Ipoh bila dapat duduk umah banglo dan ada kawasan, saya mula membela ayam serama. Kononya nak buat bisnes la. Siap beli alat penetasan lagi. Masa tu dapat rasa kembali seperti di zaman kanak-kanak. Tapi bila terlalu sibuk dengan projek ayam dah tak terbela kerana anak-anak semua tak minat. Akhirnya ada yang mati dan ada yang saya beri pada orang.

Salah saya impian saya nanti kalau ada rumah yang ada kawasan nak rasanya membela ayam yang pelbagai jenis termasukkan la burung merak. Moga-moga impian saya itu akan menjadi kenyataan satu hari nanti.

Insyallah saya akan paparkan, gambar-gambar yang pelbagai jenis. Kalaula para blogger ada gambar ayam-ayam boleh la post kat saya agar boleh saya papar kan di sini…

4 comments:

Anonymous said...

Mohd. I suka anak-anak ayam yang baru (yg baru keluar dari kulit telor tu). Comel. Bulu dia halus. Kalau yang warna kuning, lagi lawa. Regards aini1920

LaraHati said...

gambar2 ayam tu original ke da diedit? nampak pelik je...

Mohamad said...

Ori la tu. Tapi bukan gambar saya. Member forwardkan and thought wanting to write soemthing about it.

Nur Batrishya said...

tak sangka masa kecik arwah tok bah bela ayam daddy x de bagi tahu pun ....laggi pun mmg angah x minat pun nak belajar bela ayam... best ke bela ayam ni daddy???rasa x best je daddy jer la yg buat bisnes hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

World Time


All right reserved © 2007. All materials presented belong to Mohamadj at www.mohamadj.com. Any materials can be reproduced with permission without changing the original content and has to be credited. Other material not stated belong to Mohamadj belongs to its owner.

Copyright © 2009 www.mohamadj.com