Monday, July 18, 2011

Summer Vacation






Bagai suatu tradisi di sini bila sampai musim panas iaitu dari bulan Jun ke Ogos, ramai rakyat tempatan mula bercuti dan menghabiskan cuti mereka. Salah satu faktor ialah kerana cuaca pada masa ini adalah panas dan kadangkala boleh mencecah lebih dari 40 darjah C. Pernah saya teringat semasa di Doha, pernah mencecah suhu 50 darjah C. Dan pada masa itu kalau kita berada di luar, rasa macam Oven.

Pada ketika ini juga la, mulanya cuti sekolah semester semester baru akan bermula pada bulan September nanti, di tambah pula dgn bulan Ramadhan dan selalunya aktivi bisness pun amat berkurangan. Itu la tradisinya.

Dulunya mereka gemar pergi ke negara Eropah dan Amerika Syarikat tapi selepas peristiwa September 11, kebanyakkan mereka telah beralih arah ke Asia Tenggara... Dan Malaysia kini menjadi salah satu destinasinya. Ada juga yang hanya bercuti di sekitar Timur Tengah seperti di Dubai dan Lebanon.

Bagi saya, hari2 summer vacation fasal duduk merantau kan, memandangkan saya berada di Jeddah ni, saya bercadang untuk menziarah tempat-tempat bersejarah di sini. Selain Mekkah dan Madinah, saya pernah ke Taif iaitu kawasan tanah tinggi yang mirip Cameron Highland di Malaysia yang cuacanya agak nyaman berbanding di Jeddah. Saya juga pernah ke Jabal Nuor tempat Rasulullah mendapat wahyu pertama. Saya juga pernah menziarah Arafah, Mina, Muzdaliffah iaitu tempat-tempat jemaah haji menunaikan fardu haji setiap tahun. Di Arafah ada suatu tempat di panggil Jabal Rahmah di mana di katakan tempat pertemuan Nabi Adam dan Hawa setelah berpisah sebaik di turun ke bumi dari syurga.

Perantuan dan penjelajahan kita saya teruskan dan kita saya dan rakan-rakan ingin pula melawat peninggalan sejarah Nabi Saleh dengan kaumnya Thamud yang engkar perintah Allah dan Nabinya. Kaum Thamud di katakan mempunyai kepakaran di dalam pembinaan yang kesan nya masih bisa di lihat hingga kini iaitu di Madian Saleh. Tapi kerana keengkarannya maka allah telah turunkan azab. Untuk penbacaan lanjut sila layar link ini Kisah Nabi Salleh. Moga apa yang berlaku pada umat terdahulu menjadi iktibar pada kita sekarang hendaknya dan Moga allah merahmati kita dan menjauhkan kita dari segala bentuk mala petaka insyallah.. Amin.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
free counters

World Time


All right reserved © 2007. All materials presented belong to Mohamadj at www.mohamadj.com. Any materials can be reproduced with permission without changing the original content and has to be credited. Other material not stated belong to Mohamadj belongs to its owner.

Copyright © 2009 www.mohamadj.com